ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΦΕΡΝΕΙ Ο ΒΑΡΔΑΡΗΣ (ΙΙΙ)-
ΤΡΕΙΣ ΦΩΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ ΞΑΝΑ
(Τρεις
πρόσφατες ποιητικές συλλογές, γραμμένες από ποιητές που έλκουν την καταγωγή
τους από τη Βόρεια Ελλάδα: Τόλης Νικηφόρου, Διονύσης Στεργιούλας και Ρία
Φελεκίδου.)
Τόλης Νικηφόρου, μια νύχτα κι ένα όνειρο, ποίηση,
Μανδραγόρας, 2025
Συχνά,
έτυχε ν’ αναρωτηθώ στο παρελθόν γιατί ο Τόλης Νικηφόρου, ένας σημαντικότατος
λογοτέχνης και από τις πιο ολοκληρωμένες και ευδιάκριτες ποιητικές φωνές της
γενιάς του, τυπώνει τα τελευταία 5 χρόνια με καταιγιστικούς ρυθμούς (το 2022
τύπωσε τέσσερις ποιητικές συλλογές, το 2024 τρεις συλλογές και το 2023 δύο
συλλογές). Για την υστεροφημία του δεν υπάρχει λόγος ν’ αγωνιά· την έχει
κατακτήσει προ πολλού με το πλούσιο έργο του. Δεν τον ενοχλεί αυτή η υπερέκθεση
στο κοινό του, ούτε ανησυχεί μήπως τυχόν, μοιραία, με τόση παραγωγή, υποπέσει
στο ατόπημα της ποιητικής επανάληψης αισθημάτων, σκέψεων και ιδεών; Μια δική
μου εξήγηση, που έχω καταθέσει εδώ και καιρό σε σχόλιό μου για τα βιβλία του,
είναι ότι ο Τ. Ν. δεν είναι δυνατόν να μην τυπώνει συχνά, γιατί γράφει όπως
ακριβώς ανασαίνει. Ακμαίος και ποιητικά δημιουργικός, στην ένατη δεκαετία της
ζωής του, όχι μόνο δεν επαναλαμβάνεται, αλλά πάντα κάτι νέο και ενδιαφέρον έχει
να μας χαρίσει.
κεραυνός
φιλιούνται
κι αγαπιούνται
τρυφερά
και παθιασμένα
απελπισμένα
ο
τελευταίος άνδρας
η
τελευταία γυναίκα
την
τελευταία μέρα του κόσμου
Οι
στίχοι του Τ. Ν. είναι ιδιαίτερες στιγμές έκλαμψης του νου και της τέχνης του.
Το ύφος, η αρμονία των λέξεων, η καταγραφή των αισθήσεων και των αισθημάτων, η
μνήμη των πραγμάτων, ο φόβος απέναντι στο αβέβαιο μέλλον, η αναψηλάφηση της
γυναίκας στην ολότητά της, η παιδική αθωότητα, αλλά και η τέχνη της ποιήσεως,
τα μικρά και τα ασήμαντα της ζωής, όλα λάμπουν ανεξίτηλα, από βιβλίο σε βιβλίο,
με νέες ποιητικές δημιουργίες και ιδέες, με νέα ποιητική ορμή, με νέες αλήθειες,
που ο χρόνος τού εμφανίζει απρόσμενα στη συνείδησή του. Και όλα τα παραπάνω
γίνονται ποίηση, ποιήματα ολιγόστιχα (σπανίως άνω της μίας σελίδας), ευανάγνωστα
και θελκτικά, δίχως τη χρήση κεφαλαίων γραμμάτων και, ηθελημένα, δίχως στίξη.
άλλο μη ζητάς
μες
στο σκοτάδι ένα φως
μια
μουσική μες στη σιγή
άλλο
δεν έχει
άλλο
δεν είναι
η
ψυχή
Σε
κάθε βιβλίο του Τ. Ν. ένα μέρος των ποιημάτων του αφορά την ποιητική τέχνη.
Πολλοί ποιητές, γενικά, αναρωτιούνται στα βιβλία τους το πώς και το γιατί της
ποιητικής δημιουργίας, και ο Ν. το κάνει με ειλικρίνεια και γνώση. Απ’ αυτήν
την κατηγορία ποιημάτων ξεχωρίζω, από την πρόσφατη συλλογή του, τα ποιήματα
«εντολοδόχοι», «ποίηση, 2», «γραφική ύλη», «γραφική ύλη, 2» και «άγριος
ποταμός».
εντολοδόχοι
γράφουμε
πάνω στο νερό
και
στον άνεμο
όπως
προβλέπεται
από
την κυρίαρχη του κόσμου
ματαιοδοξία
Το μεγαλύτερο σε έκταση ποίημα της
συλλογής, το «πάθος», που καταλαμβάνει τρεις σελίδες, είναι ένας ύμνος στη
γυναικεία δοτικότητα. Η γυναίκα που δίνεται με πάθος στο αρσενικό, κάνοντάς το
ν’ αποκτήσει ουσία και νόημα η ζωή του. Μια τολμηρή κατάθεση για το αιώνιο
σμίξιμο του αρσενικού με το θηλυκό, που, παρά την στιχουργική του τόλμη,
αποπνέει τρυφερότητα (σς. 17-19)
Τέλος, επιστρέφοντας στην αρχική μου
αναρώτηση περί της συχνής, τελευταία, παρουσίας του Τ. Ν. μέσα από αλλεπάλληλες
τυπώσεις ποιητικών βιβλίων, ας ακούσουμε και την άποψη του ίδιου του ποιητή,
μέσα από ένα ξεχωριστό του ποίημα, που και
χιούμορ αναβλύζει, και περιέχει
βιωματικό υπόστρωμα και αποκαλύπτει
την υπαρξιακή αγωνία που εμπεριέχει πάντα η γραφή και, εν γένει, κάθε
καλλιτεχνική δημιουργία:
μπροστά στη μεγάλη πύλη
βρήκα
και χτύπησα με δέος
τη
μεγάλη πύλη μέσα στην ομίχλη
και
μου άνοιξε ο ίδιος ο άγιος
—τι
θέλεις από τώρα εδώ; ρώτησε σκυθρωπός
—είχα
αλλεπάλληλα εμφράγματα, άγιε Πέτρο,
και
έκρινα ότι έπρεπε να παρουσιαστώ
—άκουσε
καλά, δεν σε στείλαμε εκεί κάτω
για
να τα παρατήσεις με την πρώτη δυσκολία
άσε
λοιπόν τα εμφράγματα στους γιατρούς
γράψε
είκοσι-τριάντα βιβλία ακόμη
κι
έλα μετά να εξετάσουμε την περίπτωσή σου.
Ολοκληρώνοντας την ανάγνωση του βιβλίου, αναρωτήθηκα.
Μήπως, εκ των πραγμάτων, ο ποιητής είναι ταγμένος από κάποια αδιευκρίνιστη
άνωθεν δύναμη, να γράφει ποιήματα (γιατί όχι και να τα τυπώνει;) μέχρι την
τελευταία του πνοή;
•
Διονύσης Στεργιούλας, Ακραία λεκτικά φαινόμενα, ποιήματα,
Νησίδες, 2025
Και
μια που γίνεται λόγος περί ποιημάτων της ποιητικής τέχνης (ή της εναγώνιας
αναζήτησης της ουσίας των λέξεων και των ποιημάτων διά της ποιήσεως) δεν θα
μπορούσε να διαφύγει της προσοχής ενός υποψιασμένου αναγνώστη το τελευταίο
βιβλίο του ποιητή, μελετητή και δοκιμιογράφου Διονύση Στεργιούλα (1967), που
τιτλοφορείται Ακραία λεκτικά φαινόμενα (Νησίδες, 2025). Δεν γνωρίζω αν
αρχική πρόθεση του Στ. ήταν να συνθέσει ένα ενιαίο ποίημα, αποτελούμενο από
σπονδύλους-σπαράγματα, των 5 ή των 6 περίπου στίχων έκαστο, όμως νομίζω πως
αυτή του η υποτιθέμενη πρόθεση θα αποδυνάμωνε το συνολικό αποτέλεσμα και θα τον
αδικούσε, γιατί το βασικό θέμα της συλλογής (η βυθοσκόπηση στο τι είναι λέξη
και τι ποίημα, σε συνδυασμό με το ξεπέρασμα κάποιων στερεοτυπικών αντιλήψεων
περί τέχνης και ζωής), είναι ένα θεματικό πεδίο αρκετά γενικό και αόριστο,
πολλές φορές σκοτεινό και απλησίαστο από όσους μέχρι τώρα επιχείρησαν να το
εξαντλήσουν διεξοδικά. Εξέλαβα, λοιπόν, το εν λόγω βιβλίο του Στ. ως μία
συλλογή ολιγόστιχων ποιητικών σκέψεων, αναρωτήσεων, φιλοσοφικών και ενορατικών στοχασμών, που,
απομακρυσμένα από τον καβαφικό απόηχο προγενέστερων ποιημάτων του, παραπέμπουν
ευθέως στην Παλατινή ανθολογία, στα αρχαία αποφθέγματα και επιγράμματα, στα
γνωμικά του Λάο Τσε, στην φιλοσοφία του ταοϊσμού, και εν γένει στην τεχνική των
μικροποιημάτων, που, πέρα απ’ αυτό που σημασιοδοτούν οι στίχοι τους, αφήνουν να
διαφανεί και μία άλλη εκδοχή της αλήθειας, μια διαφορετική αντίληψη της ζωής,
μια καινούρια θέαση των πραγμάτων.
Αν μπορούσα να συμπυκνώσω σε μία μόνο φράση,
σε ένα μότο, αυτό που κάνει ο Στεργιούλας σ’ αυτό του το βιβλίο με τα περίπου
130 ποιητικά σπαράγματα, θα χρησιμοποιούσα τον στίχο του Γιάννη Υφαντή (ποιητή,
που γνωρίζω πως έχει διαβάσει ο Στ. και πως τον εκτιμά), από τη συλλογή του Μανθρασπέντα (Κέδρος, 1980, β΄ ανατύπωση):
«Πρέπει να ξαναβρούμε τα ονόματα των πραγμάτων»1. Αυτό κάνει και ο
Στ. σ’ αυτά του τα ποιήματα: Αναζητά την αλήθεια των λέξεων και των πραγμάτων.
Τα μικροποιήματα του Στεργιούλα, παρά το
έντονα φιλοσοφικό και υπαρξιακό περίβλημά τους, έχουν κάτι το παιγνιώδες, διαβάζονται
ευχάριστα, κινητοποιούν τη σκέψη, απελευθερώνοντάς την από τα τετριμμένα και τα
παγιωμένα, κι οδηγώντας την σε μια κατάσταση τύπου ζεν. Πρωτίστως, βέβαια, ο
ίδιος ο ποιητής ένιωσε την ανάγκη αυτής της απελευθέρωσης της σκέψης του
γράφοντας αυτούς τους στίχους, που είναι φαινομενικά απλοί, όμως κρύβουν συχνά
κάποιο ιδιαίτερο και βαθύτερο νόημα.
Δείγμα γραφής
Συνεννοούνται
δίχως λέξεις
κι
όμως συνεννοούνται τέλεια.
Φαίνεται
πως μιλούν την ίδια γλώσσα!
Χωρίζω
το οκτώ στα δύο.
Ένα
έψιλον κι ένα τρία φανερώνονται
που
ήταν κρυμμένα μες στον αριθμό.
(Πέντε
και τρία, σκέφτομαι,
κάνουν
και πάλι οκτώ.)
ᵜ
Αυτό
το ποίημα το έγραψα για σένα.
Αν
κάποτε απομακρυνθείς
οι
λέξεις του θα σε αναζητούν.
ᵜ
Έγραψα
μία προσευχή ανορθόγραφη
κι
ούτε που ξέρω αν εισακούστηκε.
Λαμβάνει
άραγε υπόψη του ο Θεός
τις
ανορθογραφίες;
ᵜ
Πάντα
στο τέλος θα έρχεται
η
σκέψη που δεν ήρθε στην αρχή.
Πάντα
στο τέλος θα έρχεται
η
λέξη που δεν ήρθε στην αρχή.
•
Ρία
Φελεκίδου, Ο ασφαλής ποιητής, εκδ. Κουκκίδα, 2025
Ενδιαφέρουσα
η πέμπτη κατά σειρά ποιητική συλλογή της Ρίας Φελεκίδου (μεταξύ άλλων εξέδωσε
δεκατρία παιδικά βιβλία και μία νουβέλα), που τιτλοφορείται Ο ασφαλής
ποιητής και τυπώθηκε το 2025 από τις εκδόσεις Κουκκίδα. Ποιήματα για την
αλληλουχία των εποχών, την πανανθρώπινη πορεία της γυναίκας στη γη, την ερωτική
αγωνία, τις ασύλληπτες μικρές χαρές της ζωής, για τις δενδροφυτεύσεις έρημων
ζωών, για παιδιά που έρχονται από μακριά δοκιμάζοντας ν’ αντιγράψουν τη φωνή
των πουλιών.
Από τις επιμέρους ποιητικές συστάδες
(ενότητες) του βιβλίου ξεχώρισα το ΠΟΙΗΤΙΚΟΛΟΓΩ (κυρίως για την αίσθηση της μη
βεβαιότητας και της μη ποιητικής ασφάλειας, που χαρακτηρίζουν το γράψιμο της
ποιήτριας), με πέντε συνολικά ποιήματα, που προσιδιάζουν στη στόχευση με εκείνα
του βιβλίου του Στεργιούλα, αλλά και με κάποια ποιήματα του βιβλίου του
Νικηφόρου. Αντιγράφω από τη σ. 45 το τελευταίο κομμάτι του ποιήματος «Χανς,
ένας ασφαλής ποιητής», που, κατά τα φαινόμενα, χάρισε τον τίτλο και σ’ ολόκληρη
τη συλλογή.
-----------------------------------------------------------
Ο
Χανς τίποτα δραστικό δεν αποφασίζει.
Δε
συνιστούν ύλη ποιητική οι αποφάσεις.
Μόνο
να γράφει και να σβήνει και να αγωνιά.
Η
Ποίηση μέγγενη, μαγίστρα και μαυλίστρα
Στο
δωμάτιό του τον κρατά περήφανα να ιππεύει
ίππους
αόρατους σαν πέφτει η νύχτα
και
να μαζεύει ολόγυρά του ωδικά πουλιά
το
φως να διαλαλούν που επιστρέφει. Όμως
παραμένει
πάντα ζωντανή η σιγουριά του
κι
οι στίχοι του βέλη να σημαδεύουνε τους τοίχους
Μ’
απ’ τις ποιητικές βολές του ο κόσμος μένει απείραχτος.
•
Δεν γνωρίζω, τελικά, πόσο... απείραχτος μένει ο κόσμος από τη συγγραφή των τριών παραπάνω ποιητικών βιβλίων, που σας τα συστήνω ανεπιφύλακτα. Η ανάγνωσή τους, όμως, ακόμα κι αν δεν μεταμορφώσει τον περίγυρό μας προς το καλύτερο και το ευγενέστερο, το λιγότερο θα αλλάξει, έστω προσώρας, τον τρόπο σκέψης μας, θα μας ωφελήσει ως οντότητες και ως συνειδήσεις.
Παναγιώτης Γούτας
_______________________________________________
1
Στίχος
από το ποίημα του Γιάννη Υφαντή «Το μυστικό του χαμένου παραδείσου των ποιητών»
(Μανθρασπέντα, Κέδρος, 1980, β΄ ανατύπωση).
Μπορείτε
να διαβάσετε το κείμενο και στην παρακάτω διεύθυνση της bookpress:





