ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ
ΤΖΑΖ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
[Η
30η Απριλίου έχει ανακηρυχθεί ως Διεθνής Ημέρα Τζαζ, ύστερα από
Γενική Συνέλευση της ΟΥΝΕΣΚΟ, τον Νοέμβριο του 2011. Η πρωτοβουλία για την
ανακήρυξη οφείλεται στον Αμερικανό τζαζίστα και πρέσβη καλής θελήσεως της
ΟΥΝΕΣΚΟ Χέρμπι Χάνκοκ. Επαναδημοσιεύω ένα διήγημά μου, που περιλαμβάνεται στη
συλλογή διηγημάτων Τζαζ, παθήσεις και
άλλα τινά (Κέδρος, 2015). Το διήγημα είχε πρωτοδημοσιευτεί στο περιοδικό Jazz & Τζαζ, τεύχ. 173/174,
Αύγουστος-Σεπτέμβριος 2007 (επιλογή και πρόλογος Σάκη Παπαδημητρίου).]
֎
Η ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ
Μόλις
έκλεισε το τηλέφωνο, έβαλε στο ποτήρι ένα διπλό ουίσκι, το αραίωσε με λίγο Drambui, σε αναλογία τρία μέρη
προς ένα, έβαλε στο πικάπ το δίσκο του Miles Davis Nefertiti
και κάρφωσε το απορημένο βλέμμα του στον πίνακα του απέναντι τοίχου – έναν
πίνακα εποχής, με δυο φρεγάδες να ανταλλάσσουν πυρά στα νερά μιας μανιασμένης,
κατάμαυρης θάλασσας.
Η τρομπέτα του διάσημου τζαζίστα θαρρείς
ακαριαία τού έσβησε τη θλίψη. Άρχισε να τον ταξιδεύει σε άλλους κόσμους.
Απόλυτα εναρμονισμένη με το πιάνο του Herbie Hancock, το διακριτικό, πλην σαφές, μπάσο του Ron Carter που «έκτιζε» ασταμάτητα, και τα
αρσενικά τύμπανα του Tony
Williams
που σφυροκοπούσαν και κάρφωναν ανελέητα, όλα μαζί δημιουργούσαν ένα μαγικό
ηχόχρωμα που τον είχε καθηλώσει.
∞
Από
το πρώτο κιόλας κομμάτι του δίσκου, το ομώνυμο «Nefertiti», ένιωσε ήδη να ίπταται
ανεβασμένος σ’ ένα σύννεφο από πούπουλα. Η ιδέα τού σφηνώθηκε στο κεφάλι για τα
καλά. Σήκωσε εκ νέου το ακουστικό και σχημάτισε τον αριθμό του κινητού
τηλεφώνου του εκδότη του.
—Κύριε Μαγδαλήνη, ο Βεργής είμαι πάλι.
Διατίθεμαι να αγοράσω τα υπόλοιπα αντίτυπα του βιβλίου μου, για να επισπεύσω
την ολοκλήρωση της πρώτης έκδοσης. Πόσα ακριβώς μου είπατε προηγουμένως πως
έχουν μείνει απούλητα;
—Περίπου χίλια…
—Είστε ικανοποιημένος από την έως τώρα κυκλοφορία
του;
—Έτσι κι έτσι. Θα μπορούσε να πάει
καλύτερα, αν ήσουν κι εσύ λίγο πιο δραστήριος και κινητικός…
—Σε περίπτωση που εξαντληθεί η πρώτη
έκδοση;
—Ό, τι προβλέπει το συμβόλαιο…
—Δηλαδή;
—Θα τυπώσουμε δεύτερη.
—Μια παράκληση μόνο, κύριε Μαγδαλήνη.
—Σε ακούω…
—Θα ήθελα να διορθώσουμε μια λεπτομέρεια
στο στόρι…
—Τι ακριβώς;
—Στο σημείο που ο ήρωάς μου είναι στο
σαλόνι του σπιτιού του, νιώθει ανάλαφρος και βάζει να ακούσει στο πικάπ του μια
τζαζ-ροκ μπάντα, τους Return
to forever, και συγκεκριμένα τον
δίσκο Light
as
a
feather, πρέπει να γίνει μια
μικρή αλλαγή.
—Τι θα βάλεις;
—Η επιλογή του δίσκου και του
συγκροτήματος είναι μάλλον αποτυχημένη. Ο ήρωάς μου πρέπει οπωσδήποτε να
ακούσει Miles
Davis.
Και συγκεκριμένα το κομμάτι Nefertiti.
Ο εκδότης γέλασε στην άλλη άκρη της
γραμμής.
—Μακάρι να άλλαζαν όλα μ’ αυτό, ρε Βεργή,
και να μεγάλωναν οι πωλήσεις …
—Βρίσκετε ότι πάσχει και αλλού το
μυθιστόρημά μου;
—Κοίταξε, όταν με το καλό πάμε σε δεύτερη
έκδοση, θα πρέπει με τον επιμελητή να δείτε και δυο τρία σοβαρά σημεία στην
πλοκή, που πάσχουν πραγματικά.
—Πάντως αυτήν την αλλαγή που σας είπα
προηγουμένως πρέπει να την κάνω οπωσδήποτε.
—Μωρέ, τα της μουσικής είναι όλα καλά. Εδώ
κι η κριτικός του Βήματος σ’ το είχε
επισημάνει: «Το μυθιστόρημα του Βεργή
έχει αισθησιακές περιγραφές και άψογα επιμελημένη μουσική υπόκρουση». Έτσι
δεν έγραψε; Αλλά αν πάλι επιμένεις…
—Όχι απλώς επιμένω, το κρίνω απαραίτητο,
κύριε Μαγδαλήνη…
Ο εκδότης, ακούγοντας τον συγγραφέα να
χρωματίζει ιδιαιτέρως τη λέξη «απαραίτητο», γέλασε και δεύτερη φορά.
—Ας φτάσουμε, με το καλό, στη δεύτερη
έκδοση και τότε τα ξαναλέμε…
—Όσο για τα εναπομείναντα αντίτυπα…
—Ναι…
—Θα τα αγοράσω σε τιμή βιβλιοπωλείου. Δεν
θα κάνω χρήση του ποσοστού έκπτωσης που δικαιούμαι…
Έναν
μήνα μετά το τύπωμα της δεύτερης έκδοσης, του τηλεφωνεί ο ίδιος ο εκδότης.
—Βεργή, θρίαμβος! Τι λαμπρή ιδέα ήταν αυτή
που είχες. Φαντάζει απίστευτο, τρομερό… Διακόσια αντίτυπα έχουν μείνει μόνο
στις αποθήκες μας. Σε λίγο θα βάλουμε μπροστά την τρίτη έκδοση. Φυσικά και δεν
πιστεύω πως με τις αλλαγές σου καλυτέρεψε το βιβλίο, αλλά, βρε αδελφέ, έφεραν
γούρι οι ιδιοτροπίες σου…
—Δεν είναι ιδιοτροπίες, κύριε Μαγδαλήνη.
Αυτό που σας ζήτησα να διορθωθεί ήταν θέμα ουσίας…
—Βεργή, άσε τα τρελά σου, που με μια
αλλαγή ονόματος σε έναν μουσικό της τζαζ συγκίνησες τα πλήθη. Πάντως ήσουν
τυχερός, ρε μπαγάσα! Μπράβο σου! Εύχομαι να γίνει και μπεστ σέλερ. Ετοίμασε να
μου στείλεις και καμιά καινούργια δουλειά σου. Μυθιστόρημα κατά προτίμηση. Ό,
τι και να μου δώσεις, όμως, θα το δω με άλλο μάτι…
Το
βιβλίο έκανε σε έναν χρόνο είκοσι συνεχόμενες εκδόσεις. Το εμπορικότερο
μυθιστόρημα της χρονιάς. Ο Βεργής, από τα ποσοστά των πωλήσεων, αγόρασε
φουσκωτό θαλάσσης με μηχανή, για τα καλοκαίρια του στη Χαλκιδική. Ο Μαγδαλήνης
έτριβε τα χέρια του με το κελεπούρι που του προέκυψε. Και μάλιστα σάρωσε στην
ανάδειξη νέων δημιουργών, αφήνοντας πίσω, σ’ αυτό τον τομέα, τους άλλους
εκδότες που πόνταραν στα παλιά, σίγουρα και δοκιμασμένα ονόματα. Όλα τα έντυπα
της πρωτεύουσας είχαν αφιερώματα στον Βεργή και στο έργο του. Ο ίδιος διέδιδε
πως το μυστικό της ανέλπιστης επιτυχίας του υπήρξε εκείνη η αλλαγή του
συγκροτήματος και η αντικατάστασή του με το ηχηρό όνομα του διάσημου
τρομπετίστα. Φυσικά κανένας δεν έπαιρνε στα σοβαρά την επισήμανσή του. Όλοι την
αντιμετώπιζαν σαν επίδειξη χιούμορ εκ μέρους ενός νέου ανερχόμενου
μυθιστοριογράφου, που έγινε πρώτο θέμα συζήτησης μεταξύ λογοτεχνών και
αναγνωστών για τις αλλεπάλληλες εκδόσεις του.
∞
Μόλις
κατέβασε το ακουστικό, έβαλε στο ποτήρι ένα διπλό ουίσκι, το αραίωσε πάλι με Drambui, σε αναλογία τρία προς
ένα, έβαλε στο πικάπ τον δίσκο του Miles Davis Nefertiti και
κάρφωσε το απορημένο βλέμμα του στον πίνακα του απέναντι τοίχου – έναν πίνακα
εποχής, με δυο φρεγάδες να ανταλλάσσουν πυρά στα νερά μιας μανιασμένης,
κατάμαυρης θάλασσας.
Λίγα λεπτά πριν, μιλώντας με τον εκδότη
του, τον κύριο Μαγδαλήνη, είχε συνηγορήσει –με κρύα καρδιά– τα χίλια περίπου
εναπομείναντα αντίτυπα της πρώτης έκδοσης του μυθιστορήματός του, που κυκλοφορούσε
εδώ και εφτά χρόνια, να πολτοποιηθούν, λόγω μηδενικής –πλέον– εμπορικής
ζήτησης.
2006